به سایت خزر فن خوش آمدید

پست الکترونیک

info@khazarfan.com

تلفن دفتر مرکزی

02188834888

هواکش پشت بامی

هواکش پشت بامی چیست؟

نام دیگر هواکش پشت بامی در بازار، اگزاست فن سقفی نام دارد. امروزه، مهندسان توجه بسیار زیادی به سیستم های تهویه دارند. با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه های مختلف شده است، مجریان ساخت و ساز به دنبال استفاده ی این سیستم های تهویه در مناطق مسکونی، تجاری و غیره هستند.

هواکش پشت بامی یکی از سیستم های تهویه رایج است که در مناطق مسکونی، تجاری، بیمارستان ها و غیره از ان استفاده می شود. هواکش پشت بامی فقط در موارد اگزاست کاربرد دارد. از طریق استفاده از هواکش پشت بامی می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد، ضخامت عایق را افزایش داد و از سیستم های تهویه مناسب ان برای ساختمان ها استفاده کرد.

. اکثر خانه های استاندارد به یک هواکش پشت بامی نیاز دارند اما در صورت بزرگ بودن خانه بهتر است از دو هواکش پشت بامی استفاده کرد.

مزیت هواکش پشت بامی به نسبت سایر سیستم های تهویه


@image


• هواکش پشت بامی دارای ورودی یا محل مکش می باشد که در زیر دستگاه هواکش پشت بامی قرار دارد و این کار باعث می شود تا بتوان به صورت مستقیم هواکش پشت بامی را بر روی سقف نصب کرد.

• به علت وجود برف و باران در پشت بام کل دستگاه هواکش پشت بامی در زیر کلاهک مخصوص قرار دارد تا از این طریق در مقابل برف و باران سالم بماند.

• در ۴ وجه دستگاه هواکش پشت بامی خروجی وجود دارد. این خروجی ها طوری در دستگاه هواکش پشت بامی تعبیه شده اند که وارد شدن اب به داخل ان ها غیر ممکن است.

کاربرد های هواکش پشت بامی

به طور کلی استفاده از هواکش پشت بامی می تواند هوای متفاوتی را به منزل شما وارد کند و انرژی لازم برای گرم کردن منزل و یا سرد ماندن منزل شما را فراهم می کند.

هواکش پشت بامی توانایی کاهش مصرف برق را دارد و می تواند به طرز چشم گیری میزان ان را به هنگام فعالیت هواکش پشت بامی کاهش دهد. اگر دارای خانه هایی هستید که سقف ان ها به مدل شیروانی ساخته شده است و یا اتاق های زیر شیروانی دارید کاربرد های خوب هواکش پشت بامی را بیش تر از موارد دیگر ساختمان ها درک خواهید کرد. معمولا امروزه به هنگام ساخت خانه ها توجه کافی به تهویه می شود و خانه ها را طوری تنظیم می کنند که تهویه ان به صورت طبیعی انجام شود اما با این حال استفاده از هواکش پشت بامی تفاوت قابل توجهی در فضای خانه ایجاد می کند.

استفاده از این هواکش ها در ساختمان ها باعث افزایش عمر ان ها می شود. معمولا هوای سرد از نظر وزنی، سنگین تر از هوای گرم است بنابراین به طور معمول هوای گرم در نزدیکی سقف ساختمان قرار دارد و هوای سرد به علت سنگینی که دارد در نزدیکی کف ساختمان قرار دارد.

معمولا پشت بام ها بیش ترین قسمت ساختمان هستند که در تماس مستقیم با نور خورشید و هوای بیرون دارند. بنابراین استفاده از این هواکش ها در منزل باعث خنک نگه داشتن منزل شما به هنگام تابستان می شود. این هواکش های پشت بامی از طریق خارج کردن هوای گرم از ساختمان باعث می شوند تا گرما به قسمت های دیگر ساختمان سرایت نکند و باعث گرمی مکان های دیگر نشود.


@image


در صورتی که از دستگاه های خنک کننده استفاده می کنید هواکش های پشت بامی باز به کمک شما می آیند زیرا از طریق استفاده هواکش های پشت بامی می توان با استفاده ی کم تر این دستگاه های خنک کننده برای مدت بیش تری خنکی را در منزل حفظ کرد. در صورتی که اگر از هواکش های پشت بامی استفاده نکنید باید از دستگاه های خنک کننده برای مدت بیش تری استفاده کنید تا همان میزان خنکی را در منزل حفظ کنید.

هواکش های پشت بامی می توانند از طریق کاهش رطوبت های موجود در سقف باعث افزایش طول عمر ان ها در سال های متمادی شود.

مشخصات فنی هواکش های پشت بامی

• داشتن پروانه: نوع پروانه ای که در این سیستم به کار می رود از نوع بکوارد است. این نوع از پروانه در اندازه های ۲۰ تا ۱۰۰ سانتی متر یافت می شود. پروانه بکوارد دارای دو نوع دینامیکی و استاتیکی می باشند.

• الکتروموتورها: در صورت نیاز برای تقویت الکتروموتور ها بهتر است از برند های اروپایی استفاده کرد در غیر این صورت موتور هایی که در برند های ایرانی ساخته می شوند، کارایی لازم را برای این سیستم ها دارد.

• شاسی و بدنه های این سیستم: این قطعه ها از ورقه های گالوانیزه تهیه شده اند. این ورقه ها دارای مرغوبیت هستند و مقاومت لازم را در برابر لرزش ها و اب دارد. اگر از ورقه هایی با جنس استنلس استیل استفاده شود از پوسیدگی و خورندگی نیز جلوگیری می شود.

• یاتاقان ها: معمولا برای کارکرد بهتر این سیستم ها از یاتاقان هایی استفاده می شود که محصول ژاپن باشد.

• شافت ها

• سیستمهای مربوط به انتقال قدرت: در این سیستم های هواکش پشت بام معمولا از دو نوع سیستم انتقال قدرت استفاده می کنند. یکی از ان ها شامل دایکرت درایو می باشد و دیگری شامل اتصال از نوع تسمه می باشد.

• اتصالاتی که در سیستم های هواکش استفاده می شود مانند پیچ ها از جنس گالوانیزه هستند.

• بادبزن ها: تمامی بادبزن هایی که در سیستم های هواکش کاربرد دارند باید دارای استاندار های جهانی لازم باشند و از جنس های استاتیکی و یا دینامیکی باشند.

قیمت سیستم های تهویه از جمله سیستم هواکش های پشت بامی، بسیار متنوع است و به فاکتور های زیادی بستگی دارد. برخی از فاکتور هایی که در قیمت نهایی این سیستم های تهویه تاثیر گذار هستند شامل: برند شرکت هایی است که این سیستم ها را ارایه می دهند، کیفیت وسایل هایی که در ساخت اجزای این سیستم ها استفاده می شود، ابعاد سیستم و غیره می باشد.