به سایت خزر فن خوش آمدید

پست الکترونیک

info@khazarfan.com

تلفن دفتر مرکزی

02188834888

فن بکوارد چیست

khazafan

فن بکوارد در واقع یکی از نمونه های فن سانتریفوژ می باشد. در واقع این فن یک نوع از تجهیزاتی می باشد که در تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرد.فن بکوارد با پوشش مستطیلی برای تهویه هوا استفاده می شود. تمیزکننده هایی که طراحی فشرده و انعطاف پذیری لازم را دارند. فن بکوارد و یا فن دارای گریز از مرکز منحنی به میزان قابل توجهی دارای کارایی بالا و صدای کم را به همراه دارد.

توضیحاتی در مورد فن بکوارد :

اندازه کوچک فن بکوارد برای تهویه هوا به عنوان پاک کننده هوا استفاده می شود. به دلیل ترتیب جمع و جور و طراحی انعطاف پذیر فن بکوارد ، همیشه از پوشش پیمایش استفاده نمی شود.فن بکوارد ، تقریبا با پوشش پیکسار مورد مطالعه قرار گرفته است. در این مورد، هوا از طرف فن در تمام جهات جریان دارد.فن بکوارد واحد هایی با کارایی بالا در طیف گسترده ای از اندازه ها، پیکربندی ها و مواد مورد نیاز برای هر نوع تهویه مطبوع هستند. پیکربندی و مواد مورد نیاز برای تهویه فن دارای بلبرینگ بدون رانش و عملیات بدون لرزش هستند. این فن های جمع و جور و ناهموار دارای عمر مفید 40،000 ساعت می باشد.

فن بکوارد با بهره وری بالا، و ساخت و ساز طولانی مدت ناپایدار برای برنامه های فشار بالا استاتیک مشخص می شوند. فن بکوارد بسیار کارآمد هستند و نیاز به اسب بخار کمتر از دیگر فن ها دارند. انواع مدل های استاندارد یا طرح های سفارشی در دسترس هستند. فن بکوارد نیز به عنوان فن های شعاعی شناخته می شود. فن گریز از مرکز با تیغه منحنی عقب هستند. این محصول با کیفیت، خنک کننده بسیار خوبی در شرایط فشار بالا را فراهم می کند.


@image


این محصول مقدار هوای متفاوتی را جابه جا می کند، پس باید در زمان خرید فن بکوارد به این نکته باید توجه کنید که چه میزان از هوا میخواهید جا به جا شود، که با توجه به آن خرید مناسبی را انجام دهید.

نکاتی در مورد فن بکوارد:

تفاوت اصلی بین فن بکوارد و مدل های دیگر فن، موارد استفاده از آنها مورد نظر گرفته می شود. تیغه های فن بکوارد به طور عمده برای مکش ورودی طراحی شده اند. فشار در پروانه تولید می شود که بدان معنی است که اسکرو محافظ مورد نیاز نیست. فن بکوارد مفید است، زمانی که حجم زیادی از هوا نیاز به حرکت در فضای محدود و محصور است. فن بکوارد با فشار رو به جلو معمولا با یک محفظه اسکرول برای دوام اضافه می شوند. فن مورد بحث ما در روش کاربردی تحویل گرما و همچنین حذف گرد و غبار و استفاده می شود. فن بکوارد همچنین می توانند به عنوان دمنده های جابجایی گریز از مرکز و مثبت طبقه بندی شوند. مانند فن ها، دمنده ها از تیغه ها در طرح های مختلف مانند عقب منحنی، منحنی جلو و شعاعی استفاده می کنند. فن ها بیشتر توسط موتور الکتریکی هدایت می شوند. آنها می توانند واحد های تک یا چند مرحله ای باشند و از پروانه های با سرعت بالا برای ایجاد سرعت به هوا یا گازهای دیگر استفاده کنند.

وجود هوای تازه و به نوعی تهویه مطبوع در محل کار یا زندگی از ضروریات به حساب می آید. فن بکوارد که نوعی از فن های سانتریفیوژ است، با تزریق هوای تازه به محل و خارج نمودن هوای آلوده موجود، به تهویه آن کمک می کند.

عملکرد فن بکوارد

همان‌طور که گفته شد، فن بکوارد به دلیل جهت جریان و نحوه خروج هوا از آن در واقع یکی از انواع فن سانتریفیوژ (گریز از مرکز) است. در فن بکوارد‎، همانند فن های سانتریفیوژی، جریان هوا به صورت شعاعی از پروانه فن خارج می شود. سپس این هوایی که بین تیغه‌ ها جمع شده توسط بخش محدب با قدرت به سمت بیرون پرتاب می شوند.


@image


ویژگی های فن بکوارد

یکی از وظایف کلیدی فن بکوارد‎ همانند سایر انواع فن ها،‌ تهویه هوای محیط است به گونه ای که هوای آلوده داخل محیط را خارج کرده و هوای پاکیزه را از بیرون به داخل می آورند. هرکدام از این مدل ها وظیفه‌ی خود را به نحوی خاص انجام می دهند و همین باعث می شود تا استفاده از برخی از انواع فن، در بعضی صنایع و با برخی اهداف خاص تر متداول‌ باشد. این جریان می‌تواند مربوط به جریان ورودی (هوای تازه و پاکیزه) و یا خروجی (هوای آلوده داخل محیط) باشد. هنگام محاسبه‌ی این جریان، میزان و مقدار مقاومتی که فن هنگام ایجاد جریان با آن مواجه خواهد شد را نیز حتماً باید در نظر گرفت. به منظور محاسبه‌ی این مقدار، دبی حجمی (بر حسب متر مکعب در ساعت) و فشار (بر حسب پاسکال) با یکدیگر ادغام کرده تا بتوان مقاومتی که فن باید در برابر آن عمل نماید را اندازه گیری کرد. برخی ویژگی های فن بکوارد (که می تواند به شما کمک کند)که در هنگام انتخاب باید به آن ها توجه نمود، در زیر خلاصه و دسته بندی میشوند:

1) سادگی سیستم فن بکوارد و نصب سریع آن در زمان بسیار کوتاه

2) بهره وری بسیار بالای فن بکوارد (در حدود 80%) نسبت به دیگر انواع فن ها

3) حداقل ایجاد سروصدا در زمان فعالیت فن بکوارد به نسبت سایر فن ها

4) عدم تولید بار اضافی برخلاف فن سانتریفیوژ (گریز از مرکز) فوروارد

5) قابلیت انتقال گازهای دارای ذرات

6) ایجاد فشار کمتر بر سیستم در زمان فعالیت فن بکوارد

7) مصرف برق کمتر فن بکوارد نسبت به دیگر فن های مشابه

8) کارایی انعطاف پذیرتر فن بکوارد در مقایسه با فن فوروارد

همچنین لازم به ذکر است که فن بکوارد دارای دو مدل بسیار رایج فن بکوارد با پره های انحنای رو به عقب و فن بکوارد با پروانه مایل به عقب تولید و عرضه می شوند. مقاومت مکانیکی فن بکوارد پروانه مایل به عقب از قن بکوارد پره های انحنای رو به عقب کمتر بوده و در زمان انتخاب مدل فن بکوارد، باید به این نکته نیز دقت کرد.

فن بکوارد یکی از انواع فن است که به خاطر ویژگی های طراحی منحصر به فرد خود مورد استفاده قرار می گیرد.

وظیفه فن بکوارد

وظیفه اصلی فن بکوارد‎ همانند سایر انواع فن و هواکش ها،‌ امر تهویه محیط است. به صورت بسیار خلاصه، این فن ها هوای آلوده داخل محیط را خارج کرده و هوای پاکیزه را از بیرون به داخل می آورند. انواع بسیار مختلفی از فن ها برای انجام همین سازوکار نسبتاً ساده طراحی و عرضه شده اند که فن بکوارد تنها یکی از آن ها است. هرکدام از این مدل ها وظیفه‌ی خود را به نحوی خاص انجام می دهند و همین باعث می شود تا استفاده از برخی از انواع فن، در بعضی صنایع و با برخی اهداف خاص متداول‌تر باشد. یکی از مهم ترین مشخصه هایی که هنگام خرید انواع فن باید به آن توجه کنیم، مقدار جریان هوایی است که به آن احتیاج داریم. حال این جریان ممکن است مربوط به جریان ورودی (هوای تازه و پاکیزه) و یا خروجی (هوای آلوده داخل ساختمان) باشد. هنگام محاسبه‌ی این جریان، میزان و مقدار مقاومتی که فن هنگام ایجاد جریان با آن مواجه خواهد شد را نیز حتماً باید در نظر گرفت. به منظور محاسبه‌ی این مقدار، دبی حجمی (بر حسب متر مکعب در ساعت) و فشار (بر حسب پاسکال) با یکدیگر ترکیب می شوند تا میزان مقاومتی که فن باید در مقابل آن عمل کند را اندازه گیری کنند. بنابراین، انتخاب بین یکی از انواع فن از این جهت اهمیت دارد متناسب با هدف و نیازهای خود این فن را انتخاب کنیم. انتخاب فن باید به صورتی باشد که در لحظه‌ی حداکثر کارایی خود بتواند از میزان مقاومتی که پیش‌تر توضیح داده شد عبور کند. چنین انتخابی باعث می شود تا فن هم مصرف برق کمتری داشته باشد، و هم آنکه صدای کمتری تولید کند.

فن بکوارد چطور کار می کند؟

فن بکوارد در واقع یکی از انواع فن سانتریفیوژ است. بنابراین دور از ذهن نخواهد بود که به صورت کلی برخی از ویژگی های فن سانتریفیوژ را در فن بکوارد نیز مشاهده کنیم. عنوان سانتریفیوژی به خاطر جهت جریان و نحوه خروج هوا در این فن ها اطلاق می شود. در فن بکوارد‎، همانند فن های سانتریفیوژی، جریان هوا به صورت شعاعی از پروانه فن خارج می شود. ویژگی متمایز کننده‌ی یک فن بکوارد، شکل استوانه های آن است. فن بکوارد شامل تعداد زیادی تیغه‌ی بزرگ و منحنی و یک نازل ورودی مخروطی می شود. انواع مختلف فن بکوارد اکثراً در جهت گردش عقربه های ساعت می چرخند.

با گردش فن بکوارد، نوعی اختلاف فشار در تیغه های پروانه‌ي این فن ایجاد می شود. در سمت محدب تیغه‌ های پروانه‌ی فن بکوارد‎، فشاری مثبت ایجاد می شود و تیغه ها با حرکت خود هوا را به سمت بیرون هدایت می کنند. از سوی دیگر، سمت مقعر تیغه های فن بکوارد نیز با چرخش خود منجر به ایجاد فشاری منفی در هوا و جمع شدن آن ها در فاصله‌ی بین تیغه ها می شود. سپس هوایی که بین تیغه‌های جمع شده است توسط بخش محدب به سمت بیرون خارج می شوند. با چرخش تیغه های فن بکوارد، این فرآیند به صوررت متناوب تکرار می شود.


image


فن بکوارد

فن ‌ها به انواع مختلفی از قبیل فن‌های خانگی و فن‌های صنعتی تقسیم ‌بندی می‌شوند. این دو دسته، اگرچه دارای تشابهاتی هستند و قطعات مشترکی دارند، اما با توجه به اینکه فن های صنعتی باید قادر باشند میزان حجم هوای بیشتری را جابجا کنند پس قدرت بسیار بیشتری نیاز دارند. فن‌ سانتریفیوژ (گریز از مرکز) یکی از انواع رایج و پرقدرت فن‌ صنعتی می باشد که بیشتر برای محیط های بزرگ مانند کارخانجات، محیط‌های کارگاهی، مراکز اداری و تجاری کاربرد دارد. همچنین باید دانست که فن بکوارد در واقع یکی از انواع رایج فن سانتریفیوژ (گریز از مرکز) می باشد که نوعی از تجهیزات مخصوص با پوشش مستطیلی بوده و در تهویه هوا مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت اصلی بین فن بکوارد و مدل های دیگر فن های تهویه، در کاربرد و محل استفاده از آن ها می‌باشد. طراحی تیغه های فن بکوارد به گونه ای است که بتوانند مکش هوای ورودی را به خوبی انجام دهند.

این نکات را در مورد فن بکوارد در نظر داشته باشید

فن بکوارد‎نسبتاً ساده است و نصب آن دشواری خاصی ندارد. علاوه بر این، طراحی دقیق پروانه‌ی فن بکوارد باعث می شود تا حداکثر کارایی را داشته باشد. از نظر کارایی، فن بکوارد در مقایسه با سایر انواع فن های موجود، جزو بهترین‌ها است، چراکه کارایی بسیار انعطاف پذیری داشته و از آن می توان برای مقاصد مختلفی استفاده کرد.

• هوای سمت ورودی فن بکوارد باید آرام و ملایم باشد تا آنکه پروانه‌ها و تیغه های این فن قادر باشند با حداکثر کارایی عمل کنند. به همین منظور توصیه می شود تا سمت ورودی این فن یک دیواره کوچک قرار دهید تا هوایی که داخل فن می شود ساکن باشد و تداخلی هنگام ورود جریان هوا ایجاد نشود. این کار می تواند کارایی فن بکوارد‎ را بیشتر کرده و مانع از ایجاد صدای اضافی شود.

• هنگام انتخاب اندازه‌ی فن بکوارد باید در نظر داشته باشید که محدوده‌ی بهینه این فن در نقطه وسط آن است و در این نقطه است که فن حداکثر کارایی و حداقل سروصدا را ایجاد می کند. بنابراین، هرچه فن بزرگ‌تر باشد، مساحت این نقطه بهینه هم بیشتر خواهد بود.

منبع

ثبت نظر
khazarfan